TIEDOTE: Tietoa koronaviruksesta Tammelan kunnan asukkaille - Tammelan kunta

TIEDOTE: Tietoa koronaviruksesta Tammelan kunnan asukkaille

Tietoa koronaviruksesta Tammelan kunnan asukkaille

[päivitetty 31.5. klo 12]

Hallitus linjasi neuvotteluissaan 3.-4.5.2020 koronaviruksen aiheuttamien rajoitusten vaiheittaisesta purkamisesta. Suomessa koronavirusepidemian kasvu on pysähtynyt rajoitustoimien ja hygieniakäyttäytymisen selvän parantumisen kautta. Vaikka epidemia on tällä hetkellä suvantovaiheessa, on edelleen olemassa uhka sen kiihtymisestä uudelleen.

Aluehallintovirastojen määräysten mukaan alle 50 henkilön yleisötilaisuudet ja yleiset kokoukset ovat sallittuja 1.6.2020 alkaen. Jos järjestelyissä noudatetaan THL:n ja opetus- ja kulttuuriministeriön ohjetta, myös 50-500 henkilön tilaisuuksia voi järjestää. Tapahtumajärjestäjä vastaa tapahtuman toteuttamisesta siten, ettei koronavirukseen liittyvä tautililanne pahene.

Suomessa on todettu 6 859 laboratoriovarmistettua koronatapausta, joista Kanta-Hämeen alueella 112 (päivitetty 27.5.2020).

Kirjasto, kunnantalo, kunnan järjestämät tilaisuudet ja palvelut:

• Kirjastoon ja kirjastoautoon pääsee taas asioimaan maanantaina 1.6.2020 alkaen. Omatoimikirjastoa voi käyttää ulko-ovella kirjautumalla ma-pe klo 7-21. Asiakaspalveluaika on ma-ti klo 12-19 ja ke-pe klo 12-17. Lauantaisin ja sunnuntaisin kirjasto on kokonaan kiinni. Nämä aukioloajat ovat voimassa 1.6.-31.8.2020. Kirjastossa voi lukea lehtiä, käyttää asiakaskoneita, etsiä aineistoa hyllyistä ja lainata normaalisti. Asiointien toivotaan kuitenkin olevan melko lyhyitä, jotta kontakteja voidaan välttää. Asiakkaita pyydetään huomioimaan turvavälit ja käsihygienia.
  • Kunnanhallituksen päätöksellä Tammelan kunnantaloa pidetään suljettuna lähikontaktien vähentämiseksi 9.8.2020 saakka. Kunnantalon työntekijät työskentelevät etänä ja heidät tavoittaa puhelimitse (puh. 03 41 201) ja sähköpostilla (etunimi.sukunimi@tammela.fi).
  • Tammelan punttisali avataan 1.6.2020 alkaen.
  • Ulkoliikunta-alueet ovat käytettävissä omatoimiseen liikkumiseen.
  • Kunnan järjestämiä ilta- ja viikonlopputilaisuuksia voidaan järjestää 1.6.2020 alkaen rajoitusten mukaisesti turvallisuudesta huolehtien.
  • Harrastustilat ja -paikat, kerhotilat ja järjestöjen kokoontumistilat avataan 1.6.2020 alkaen.
  • Kunnan matonpesupaikka avataan 1.6.2020 alkaen.

Yrittäjille:

• Forssan seudun (Forssa, Tammela, Jokioinen, Ypäjä, Humppila) yhteinen hakulinkki yksinyrittäjätuen hakemiseksi on avattu Forssan Yrityskehitys Oy:n (Fykki) nettisivuilla osoitteessa www.fyk.fi

Yleinen liikkuminen:

• Epidemiologisen arvion perustella henkilömäärärajoitusta lievennettään nykyisestä 10 henkilöstä enintään 50 henkilöön 1.6.2020 alkaen toistaiseksi. Tilanne arvioidaan uudelleen kesäkuun loppuun mennessä.
  • Vapaa-ajan matkustamista ulkomaille ei toistaiseksi suositella, ja ulkoministeriön matkustusohjetta jatketaan tältä osin.
  • Vierailut vanhusten ja muiden riskiryhmien asumispalveluyksiköissä on edelleen kielletty.
  • Ulkopuolisten vierailut hoitolaitoksissa, terveydenhuollon yksiköissä ja sairaaloissa on kielletty pois lukien tapauskohtaisesti arvioiden kriittisesti sairaiden ja lasten oireettomat läheiset, saattohoidossa olevien läheiset sekä puoliso tai tukihenkilöt.
  • Yli 70-vuotiaat velvoitetaan pysymään erillään kontakteista muiden ihmisten kanssa mahdollisuuksien mukaan (karanteenia vastaavat olosuhteet), pois lukien kansanedustajat, valtiojohto ja kunnalliset luottamushenkilöt.

Sairasta lievät oireet kotona:

Jos sinulla on lievän hengitystieinfektion oireita, kuten nuhaa, yskää, kurkkukipua, lihassärkyä tai kuumetta, lepää ja sairasta rauhassa kotona. Pysyttele kotona, kunnes oireet loppuvat.

Tarkoituksena on varmistaa, että vakavista oireista kärsivät saavat hoitoa. Ota yhteyttä terveydenhuoltoon vain, jos sinulle tulee vakavia oireita, kuten hengenahdistusta tai yleistilasi laskee. Ota yhteyttä puhelimitse, jotta tauti ei leviä muihin.

Lue lisää Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuilta: https://thl.fi/fi/-/sairasta-lievat-oireet-kotona-terveydenhuolto-auttaa-vakavista-oireista-karsivia

Yleisiä ohjeita:

Jokainen meistä voi omalla toiminnallaan vaikuttaa ratkaisevasti koronaviruksen ja muiden flunssavirusten leviämiseen. Huolellinen käsihygienia on yhä paras keino estää infektioiden tarttumista. Suosittelemme, että lieväoireisessakin flunssassa henkilö itse rajoittaisi liikkumistaan siten, ettei hän altista muita sairastamalleen infektiolle. Myös tarpeettomia vierailuja riskiryhmien, kuten ikääntyneiden, luona tulisi välttää. Lisäksi suosittelemme välttämään lähikontakteja edellyttäviä vapaa-ajan harrastuksia.

Mikäli epäilet itselläsi koronavirustartuntaa, toimi näin: ole puhelimitse yhteydessä omaan terveysasemaan tai ilta-aikaan ja viikonloppuisin Kanta-Hämeen keskussairaalan ensiapuun, puh. 03 629 4500.

Kuntalaisten ja kunnan työntekijöiden ohjeistus ja tiedottaminen

Tammelan kunta seuraa aktiivisesti koronavirustilannetta. Kunta päivittää kuntalaisia ja kunnan työntekijöitä koskevia ohjeistuksia aktiivisesti. Ajankohtaisesta tilanteesta tiedotamme säännöllisesti Tammelan kunnan kotisivuilla ja somekanavissa.

Mistä löydät lisätietoja?

Kanta-Hämeen sairaanhoitopiiri kokoaa tiedot sairastuneiden määrästä päivittäin verkkosivuilleen osoitteeseen https://www.khshp.fi/palvelut/ensiapu/ajankohtaista-koronaviruksesta/

Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen verkkosivuilta saat kattavasti tietoa koronaviruksesta.

THL:n ajankohtaiset tiedot:  https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19

Tietoa taudista: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/taudit-ja-torjunta/taudit-ja-taudinaiheuttajat-a-o/koronavirus-covid-19

Usein kysyttyä koronaviruksesta: https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19/usein-kysyttya-koronaviruksesta-covid-19