TIEDOTE: Tammelan keskusta saa iloisen ilmeen uudesta kukkaniitystä - Tammelan kunta

TIEDOTE: Tammelan keskusta saa iloisen ilmeen uudesta kukkaniitystä

TIEDOTE: Tammelan keskusta saa iloisen ilmeen uudesta kukkaniitystä

Tammelan kirkon viereen rakennetaan parhaillaan kukkaniittyä. Niitty tulee kirkon viereiselle alueelle torin taakse ja sen rakennustöissä käytetään kierrätysmateriaaleja. Valmistuttuaan kukkaniitty tarjoaa iloa silmälle ja kukkia kaikkien kuntalaisten poimittavaksi.

Pintamaa rakennettu kierrätysmateriaaleista

Tammelan tekniset palvelut ovat aloittaneet kukkaniityn rakentamisen maanantaina 27.4.2020. Niittyalueen pinta-ala on noin 2 500 neliömetriä. Sen rakentamiseksi alueen nurmikasvusto on kaivettu pois ja tilalle on tuotu hiekkaa pintamaan köyhdyttämiseksi.

“Rakennusprosessissa on käytetty kierrätyshiekkaa”, kertoo Tammelan maanrakennusmestari Heimo Tuomola. “Tämä osa hiekasta on tuotu alueelle joka kevät vaihdettavista leikkipuistojen ja päiväkotien hiekkalaatikkohiekoista. Kierrätyshiekan lisäksi olemme tuoneet hiekkaa Hämeen Kuljetus Oy:n Tammelan Lautaportaassa sijaitsevalta hiekkakuopalta.”

Hiekkapohjan rakentamistyöt on jo saatu valmiiksi. Seuraavana on luvassa pinnan tasoittaminen ennen siementen kylvöä. Alueelle kylvetään yksivuotinen kukkaniittyseos sekä monivuotinen perhosniittyseos. Pois kaivettu nurmikasvusto otetaan hyötykäyttöön. “Vanha nurmi viedään kompostoitumaan. Kun se on muhinut, niin se voidaan käyttää myöhemmin hyödyksi muualla”, Tuomola sanoo.

Kukkaloistoa jo tulevana kesänä

Kunnan tavoitteena on, että alueella kasvaisi kukkia jo tulevana kesänä. Silloin niityn odotetaan lainehtivan monista kukkalajeista. Tuomola kertoo, että yksivuotinen kukkaniittyseos tuottaa aitohunajakukkaa, idänunikkoa, keltapäivänkakkaraa, kesäharsoa, maloppia, malvikkia, ruiskaunokkia, silkkiunikkoa ja tiibetinkoirankieltä. Monivuotinen perhosniittyseos on yhtä monipuolinen: “Se sisältää ahdekaunokkia, aitohunajakukkaa, keltamaitetta, keltapäivänkakkaraa, keltasauramoa, lehtosinilatvaa, mäkitervakkoa, myskimalvaa, nurmikohokkia, puna-ailakkia, purtojuurta, päiväkakkaraa, ruiskaunokkia ja ruusuruohoa”, Tuomola listaa.

Uuden kukkaniityn siemenet Tammelalle on toimittanut Suomen Niittysiemen Oy. Kesällä niityn annetaan kukkia rauhassa, eikä aluetta leikata ennen loppukesää. “Loppukesällä leikkuujätteen annetaan kuivua paikallaan, ja se kerätään pois vasta kun kasvit ovat pudottaneet siemenensä”, Tuomola kertoo. Tässäkin vaiheessa kukkaniityn materiaalit kierrätetään: “Kun leikkuujäte kerätään pois, se kompostoidaan ja käytetään myöhemmin puistomultana. Pois varisseista siemenistä syntyy uusi kasvusto seuraavalle vuodelle.”

Piristystä keskustan ilmeeseen

Tammelan kunnanjohtaja Kalle Larsson näkee tulevan kukkaniityn piristävän Tammelan keskustan ilmettä: “Tuleva kukkapelto luo kauniin maiseman upealle kirkolle. Loppukesästä kukkapelto on myös jokaisen kuntalaisen käytettävissä kukkakimppujen keräämiseen”, Larsson lupaa.

Heimo Tuomola
maanrakennusmestari