TIEDOTE: Tammelan ruokapalvelut panostavat lähiruokaan – Tammelan kunta

TIEDOTE: Tammelan ruokapalvelut panostavat lähiruokaan

TIEDOTE: Tammelan ruokapalvelut panostavat lähiruokaan

Tammelan ruokapalvelujen strategiassa lähiruokatuotteiden osuus on noin 20 % elintarvikekustannuksista. Kunnan koulut, päiväkodit ja hoivapalvelut tarjoavat lähiruokaa kerran viikossa. Lähiruokapäivän tunnistaa tammenlehti-tunnuksesta.

Lähiruokaa kerran viikossa

Tammelan kunnanpalvelujen ruokalistalla on kerran viikossa lähiruokapäivä, jolloin lähes kaikki ruoanvalmistukseen käytetyt raaka-aineet ovat lähituotteita. “Muinakin päivinä kaikki käyttämämme peruna, porkkana ja tuore leipä ovat lähituotteita”, kertoo Tammelan ruoka- ja puhdistuspalvelun johtaja Satu Tienhaara.

Lähiruokapäivä on merkitty ruokalistoille tammenlehti-tunnuksella. “Lähiruokapäivänä asiakkaille myös kerrotaan, mistä tuotteet tulevat”, Tienhaara täsmentää.

Kouluihin, päiväkoteihin ja vanhainkoteihin toimitettavat lähiruokatuotteet tulevat suoraan tuottajalta tai lähiruokatukun kautta. Vuodenajasta riippuen tarjolla voi olla myös sesonkituotteita. Esimerkiksi joitakin kauden kasviksia ja marjoja toimitetaan suoraan paikallisilta tuottajilta.

Tammelan ruokapalvelut suosivat kotimaisia tuotteita. “Käytämme aina kotimaista lihaa ja lihatuotteita sekä suosimme kotimaisia kasviksia ruoanvalmistuksessa”, kertoo Tienhaara. Tämä koskee viikon kaikkia päiviä.

Positiivisia mielikuvia lähiruoasta – tuoretta, edullista ja monipuolista

Tienhaara kokee, että lähiruokaa arvostetaan Tammelassa. “Kokemukseni mukaan kouluissa ja vanhainkodeissa lähiruoka on herättänyt positiivisia mielikuvia. Tuotteiden tuoreus myös takaa pienemmällä käyttömäärällä ruoan maukkauden, värin ja rakenteen”, hän kertoo.

Tienhaara lisää, ettei lähiruoka myöskään ole sen kalliimpaa kuin muualtakaan tuleva ruoka. Tammelan yleisimpiä lähiruokatuotteita ovat muun muassa perunat, porkkanat, tuore leipä, puurohiutaleet, keitto- ja uunijuurekset, kinkkurouhe sekä rieskanäkkäri.

Tavoitteena tuotteiden kehittäminen ja ympäristöystävällisyys

Tammelan ruokapalvelut ovat valmiita lisäämään lähiruoan käyttöä. “Lisäämme lähiruokaa sitä mukaa, kun saamme tietoa uusista mahdollisista käyttöömme soveltuvista tuotteista. Erityisesti haluamme osallistua tuotteiden jalostusasteen kehittämiseen”, Tienhaara kaavailee.

Tärkeimpiä syitä lähiruoan lisäämiselle on ympäristöystävällisyys. “Läheltä tulevia tuotteita käyttämällä koemme tukevamme paikallista yrittäjyyttä. Samalla korostuvat Tammelalle tärkeät arvot, kuten ekologisuus ja kestävä kehitys“, Tienhaara muistuttaa.

Satu Tienhaara
Ruoka- ja puhdistuspalvelujohtaja (ma.)
satu.tienhaara@tammela.fi