TIEDOTE: Tammelan uusi kirjasto avaa ovensa – lapset ja nuoret ovat olleet näkyvästi mukana suunnittelussa - Tammelan kunta

Tammelan uusi kirjasto avautuu yleisölle Tammelan kunnantalon ensimmäisessä kerroksessa torstaina 21.11.2019 klo 12. Samalla viikolla juhlitaan myös Unicefin Lapsen oikeuksien 30-vuotisvuosipäivää. Uudessa kirjastossa heijastuvat vahvasti Tammelan lapsiystävällisen kunnan arvot.

Tilaa aineistolle ja asiakkaille

Tammelan uutta kirjastoa on rakennettu vuoden 2019 alusta. Uudessa kirjastossa on muun muassa hiljainen tila, monitoimihuone sekä nuorten oma tila.

Suunnittelussa on keskitytty erityisesti lasten ja nuorten osallisuuteen. Esimerkiksi lastenosastolla on “Ilveksen pesäksi” nimetty lukusoppi, joka syntyi lasten ideoista. Sitä ympäröi taiteilija Petra Heikkilän maalama Ilves-muraali.

Uudessa kirjastossa on enemmän hyllytilaa, jotta kirjaston aineisto saadaan näkyvästi esille. Kirjastoon on tullut myös lisää tilaa asiakkaille. “Kirjaston tilanahtaus on ollut pitkään Tammelassa esillä. Nyt olemme vihdoin saaneet avarat tilat”, iloitsee Tammelan kirjastonjohtaja Soili Ojanen.

Lasten unelmat ja haaveet osana palvelumuotoilua

Uuden kirjaston ideointiin on osallistunut Tammelan kirjaston kumppanuuspöytä, joka perustettiin vuonna 2017 sivistyslautakunnan päätöksellä. Suunnitteluun perehdyttiin kevään ja syksyn aikana myös erilaisissa työpajoissa, joihin osallistui esimerkiksi Louna-kirjaston henkilökuntaa.

Aineistoa kerättiin lapsilta ja nuorilta kulttuuriluotainmenetelmällä, jonka avulla he ovat saaneet itse osallistua kirjastoympäristön suunnitteluun. Asiakkaiden näkemykset on niin ikään huomioitu heidän tarpeitaan korostavan palvelumuotoilun keinoin.

Lastenosaston suunnittelua varten kerättiin yli sadan piirustuksen kollaasiaineisto tammelalaisilta lapsilta ja lapsiperheiltä päiväkotien, perhepäivähoidon, koulujen ja neuvolan kautta. “Näistä ideoista on myös tarkoitus rakentaa näyttely kirjastotilaan vuonna 2020”, kertoo kirjastonhoitaja Noora Oluikpe.

Tammelan lapset osallistuivat innokkaasti ”Lempipaikkani” ja ”Unelmieni kirjasto” -kollaasien tekemiseen. “He hoksasivat heti, että nyt saa unelmoida. Ideoista löytyi esimerkiksi avaruushuone ja karkkisadehuone”, muistelee perhepäivähoitaja Leena Virta.

Monet ideat toteutuivat tilasuunnittelussa. Paljon ideoita jäi myös ideapankkiin tulevaisuuden varalle.  “Tilojen lisäksi saimme hyviä ideoita tapahtumiin liittyen”, sanoo Oluikpe. Uusissa tiloissa on paljon mahdollisuuksia uudenlaisille tapahtumille ja sisällöille.

“Nuorten tilaan rentoa ja modernia tunnelmaa”

Myös nuorten tilan suunnittelussa on huomioitu nuorten osallisuus. Ennen kirjaston muuttoa nuorten näkemyksiä tiedusteltiin nuorisovaltuustolta sekä kesän rippileiriläisiltä. Vastausten perusteella kirjaston kesätyöntekijät suunnittelivat seinämaalauksen, jonka toteutti taiteilija ja kuvataideopettaja Marko Viik yhdessä nuorten kanssa.

“Nuorten tilaan haluttiin myös seinäkirjoituksia, säkkituoleja ja LED-valot. Ne tuovat tilaan rentoa ja modernia tunnelmaa”, toteavat Ojanen ja Oluikpe. Manttaalilla pidetyn pienimuotoisen nimikilpailun perusteella nuortentilan nimeksi valittiin Lukki.

Palveluajat säilyvät ennallaan, uutuutena omatoimikirjasto

Tammelan uuden kirjaston asiakaspalveluajat säilyvät ennallaan (ma–to 12–19, pe 12–17, la 10–13). Kirjasto on lisäksi käytettävissä omatoimisesti ennen klo 12 kunnantalon aukioloaikojen puitteissa (ma klo 10 alkaen ja ti-pe klo 9 alkaen). Tuona aikana kirjaston lainaukset ja palautukset voi tehdä kahdella lainausautomaatilla. Myös varaukset voi noutaa omatoimisesti.

Tammelan uuteen kirjastoon on asennettu omatoimilaitteisto sekä kameravalvonta. Varsinainen omatoimikirjasto tulee käyttöön vuoden 2020 alusta.  Tällöin kirjaston palveluja voi käyttää myös kirjaston asiakaspalveluaikojen ulkopuolella, joka päivä klo 7–21. Käyttöoikeuden saa kirjaston henkilökunnalta allekirjoittamalla hakemuksen.

Soili Ojanen

kirjastonjohtaja