TIEDOTE: Tammelan vesilaitokselle käyttöön tekstiviestipalvelu häiriötiedottamiseen - Tammelan kunta

Tammelan vesihuoltolaitos ottaa käyttöön tekstiviestipalvelun vedenjakelun häiriöistä ilmoittamista varten. Tekstiviestipalvelu on osa Tammelan digitalisoitua vesihuollon verkkotietojärjestelmää. Se lisää kunnan vesihuollon toimintavarmuutta ja tarjoaa ajankohtaista tietoa kuntalaisille vedenjakeluun liittyvissä asioissa. Siksi vesihuoltolaitos kehottaa asiakkaita ajantasaistamaan yhteystietonsa tavoittavuuden varmistamiseksi.

Ajantasaiset yhteystiedot auttavat tavoittamaan vedenkäyttäjät

Tammelan vesilaitoksen tekstiviestipalvelu otetaan käyttöön viikolla 20. Sen avulla voidaan helposti jakaa tietoa kuntalaisille vesihuollon häiriö- ja ongelmatilanteista. Tämän vuoksi asiakkaita pyydetään ilmoittamaan ajantasaiset yhteystiedot Tammelan vesilaitokselle. “Tietojen päivittäminen on tärkeää, jotta tiedotteet tavoittavat vedenkäyttäjät mahdollisimman hyvin. Tekstiviesti tullaan lähettämään kuhunkin käyttöpaikkaan liitettyyn puhelinnumeroon tai -numeroihin. Tekstiviestipalveluun voi ilmoittaa kaksi numeroa ja sähköpostiosoitetta, jotka pyydämme ilmoittamaan ensisijaisesti kulutusWeb-palvelussamme, johon pääsee Tammelan verkkosivuilla osoitteesta www.tammela.fi/asuminen/vesi-ja-viemariverkostot/tammelan-vesihuoltolaitos”, kertoo Tammelan maanrakennusmestari Heimo Tuomola.

Vesilaitos on ottanut käyttöön asiointia varten uuden sähköpostiosoitteen: vesilaitos@tammela.fi. Sinne asiakkaat voivat myös lähettää yhteystietonsa. Kokonaan tekstiviestien varaan ei vesihuollon tiedottamisessa vielä kuitenkaan tukeuduta. “Tietoa ennalta tiedossa olevista vedenjakelun keskeytyksistä jaetaan edelleen myös paperitiedotteina. Ne jaetaan asiakkaille postilaatikoihin tekstiviestien lähettämisen lisäksi”, Tuomola lisää.

Tekstiviestipalvelu osa Tammelan digitalisoitua vesihuollon verkkotietojärjestelmää

Viime vuonna Tammela digitalisoi kunnan vesihuollon verkkotietojärjestelmänsä, jonka osa vesihuollon teksiviestipalvelukin on. Tammelan vesihuollolla on käytössä Keypron KeyAqua-verkkoratkaisu, joka on hankittu palvelutoimituksena vesi- ja energiapalveluiden tarjoaja Alvalta. Palvelun rahoittamisessa kunta on hyödyntänyt Keski-Suomen ELY-keskuksen jakamaa tukirahoitusta.

Tammela on saanut palvelun käyttövalmiina, ja se on testattu Alvalla ennen toimitusta. Toimintatestauksen lisäksi palveluun kuuluu koulutus sen käyttöön ottamisessa sekä puhelintuki mahdollisissa ongelmatilanteissa.

Ajantasaiset verkkotiedot lisäävät Tammelan vesihuollon toimintavarmuutta. “Tietoja seuraamalla voimme varautua vesihuollon vaadittaviin ylläpito- tai saneeraustehtäviin ja ehkäistä häiriötilanteita”, Tuomola sanoo. “Lisäksi palvelu helpottaa vesihuollon suunnitteluun, käyttöön ja kunnossapitoon liittyvää työtä, kun päivitetty tieto on jatkuvasti saatavilla. Tekstiviestipalvelun avulla säästämme myös vesihuollon palveluiden aikaa, vaivaa ja työntekijäresursseja”, kertoo Tuomola.

Heimo Tuomola
maanrakennusmestari