TIEDOTE: Tammelassa kehitetään kansallispuistojen saavutettavuutta miljoonahankkeen avulla – hyötyä matkailijoille ja paikallisille yrittäjille - Tammelan kunta

Metsähallitus kerää vuosittain tietoa Suomen suosituimmista suojelu- ja retkeilyalueista. Tammelassa sijaitsevien Torronsuon ja Liesjärven kansallispuistojen kävijämäärät jatkavat kasvuaan. Metsähallitus vastaa Tammelassa kasvuun kansallispuistojen kehittämisellä.

Kävijämäärien kasvusta hyötyä paikallistaloudelle

Viime vuonna Metsähallituksen hoitamille valtion suojelualueille tehtiin kaikkiaan yli 7 miljoonaa käyntiä. Tähän on laskettu mukaan kansallispuistojen lisäksi valtion retkeilyalueet ja muut virkistyskäytöllisesti merkittävät suojelualueet ja retkeilykohteet. Tammelassa Liesjärven kansallispuistossa oli vuonna 2019 kävijöitä 52 800 ja Torronsuon kansallispuistossa 31 100. Vuoteen 2018 verrattuna vuosikasvua Liesjärvellä oli 3,3 % ja Torronsuolla 6,5 %.

Kansallispuistot ovat tärkeitä kuntien paikallistaloudelle. Metsähallituksen mukaan kansallispuistojen kävijät tuovat lähialueelle keskimäärin yli 10 euroa jokaista puiston retkeilypalveluihin ja luontokeskuksiin sijoitettua euroa kohti. “Tähän potentiaaliin ja kansallispuistojemme suosion kasvuun haluamme tarttua kansallispuistoja kehittämällä. Siitä hyötyvät sekä matkailijat että paikalliset yrittäjät”, kertoo Tammelan kunnanjohtaja Kalle Larsson.

Tammelan kansallispuistojen kehittämisestä töitä paikallisille yrittäjille

Kansallispuistojen kävijämäärien kasvu on huomioitu Kanta- ja Päijät-Hämeessä luontopalveluiden kehittämishankkeena, jota rahoittaa Hämeen ELY-keskus. Metsähallituksen koordinoiman hankkeen tarkoituksena on vastata palvelukysyntään kehittämällä kansallispuistojen palveluita. Erityisesti saavutettavuus ja turvallisuus on otettu huomioon hankkeessa, jonka yhteenlaskettu summa on noin 1,5 miljoonaa euroa. Paikallisista yrittäjistä on koottu asiantuntijaryhmä, joka neuvoo Metsähallitusta investointien toteuttamisessa.

Hanke päättyy 31.12.2021. Tammelassa tavoitteena on, että vuonna 2022 Torronsuon ja Liesjärven kansallispuistojen kävijämäärä ylittää 200 000 kävijän rajan.

Tammelassa hankkeen suunnittelutyö on ollut käynnissä kesästä 2019. “Odotamme kansallispuistojen kasvavien kävijämäärien ja miljoonahankkeen tuovan Tammelaan lisää työmahdollisuuksia vuodelle 2020”, kaavailee Larsson. “Tähän mahdollisuuteen toivomme seutukunnan yrittäjien tarttuvan. Koska yrityspalveluiden ostaminen tehdään julkisen kilpailutuksen kautta, kehotammekin nyt keväällä Tammelan alueen yrittäjiä seuraamaan tarkasti julkisten hankintojen kilpailutuspalvelu Cloudiaa.”

Esteettömiä ja parannettuja reittejä Tammelan kansallispuistoihin

Hankkeen myötä Torronsuon kansallispuistossa esteettömyyttä on jo laajennettu. Lisäksi Liesjärvellä on rakenteilla esteetön rengasreitti palveluineen. “Yleinen turvallisuus, esteettömyys ja selkeät opastukset on kaikissa kohteissa otettu huomioon. Näin voimme tarjota elähdyttäviä luontokokemuksia myös lastenvaunuilla kulkeville ja näkövammaisille”, Larsson sanoo. Muita kansallispuistojen reiteille kaavailtavia parannuksia ovat erilaiset taukopaikkaratkaisut, kuten varauskota ja nuotiopaikan lukittava säilytystila.

Tammelan kansallispuistojen kehityshanke saa kiitosta myös luontokuvaaja Teemu Kustilalta, Tammelan Luontokuva 2019 -kilpailun voittajalta: “Saavutettavuuden lisääminen tekee kulkemisesta kansallispuistoissa helpompaa. On myös ilahduttavaa, jos hanke auttaa pitämään kansallispuistot puhtaana”, Kustila sanoo.

Torronsuolla ja Liesjärvellä käymälöiden parantaminen on niin ikään osa hanketta. Kuin on myös opasteiden lisääminen, parkkipaikkojen korjaaminen ja laajentaminen sekä teiden kunnostaminen.

Tammela kunnanjohtaja

Tietoa julkisten hankintojen kilpailutuksesta: https://cloudia.com/fi/