TIEDOTE: Tammelassa lisätään tapahtuma- ja kulttuurimatkailun mahdollisuuksia – kuntalaiset ovat tervetulleita ideoimaan kunnantalolle luonto- ja kulttuuripalvelujen kehittämisestä 23.10.2019  – Tammelan kunta

Tammelan kunnantalolla kokoonnutaan suunnittelemaan keskiviikkona 23.10. klo 16:30, miten yhdistää kulttuuri ja luonto Tammelan tulevissa tapahtumissa. Tammelan kulttuuri- ja matkailupalvelut kutsuvat kunnan asukkaat mukaan ideoimaan.

Miten yhdistää luonto ja kulttuuri Tammelan tapahtumissa?

Tammelan luonnonläheinen sijainti ja pitkä historia tarjoavat monipuolisia mahdollisuuksia  kulttuurimatkailulle ja erilaisille tapahtumille. Kunnan vapaa-aikasihteeri Päivä Paijan mukaan tilaisuuteen on tartuttava: “Haluamme lisätä opastuksia kansallispuistoissamme sekä tarjota tietoa Tammelan menneisyydestä historiaopastuksin.”

Tällaisten palveluiden kehittäminen on Tammelassa helppoa, sillä luonnon nähtävyyksien välillä on paljon tilaa kulttuurille. Erityisesti Hämeen Härkätien ja kyläpolkujen varrelle kaavaillaan kulttuuritilaisuuksia. “Sellaisia voisi järjestää näköalatorneilla ja luontoretkillä. Myös taideteoksia voisi esitellä luonnossa”, Paija kertoo.

Suunnitelmissa kansanpuistojen elävöittämistä ja kulttuurimatkailua

Saaren kansanpuistossa luonto ja kulttuuri yhdistyvät luontevasti. Saaren historia voitaisiin esimerkiksi tuoda esille muistamalla yhtä Saaren kartanon omistajaa, Erik von Frenckelliä. “Paikallista luontoa ja historiaa voitaisiin elävöittää vaikkapa esittämällä näytelmä tai dokumentti von Frenckellistä”, Paija ehdottaa.

Kulttuurimatkailun odotetaan lisäävän kävijöitä Tammelan luonnossa ja sen kulttuurikohteissa. Suunnitteilla on jo matkapaketteja, joissa yhdistyisivät sekä tapahtumat että majoitukset. “Voisimme lisätä Tammelan kansainvälistä vetovoimaa, ja tehdä yhteistyötä valtakunnallisten toimijoiden, kuten Maaseudun sivistysliiton tai Kotiseutuliiton kanssa”, Paija kertoo.

Päivi Paija

vapaa-aikasihteeri