TIEDOTE: Wauto on vauhdittanut Tammelan nuorisotyötä elokuusta lähtien - Tammelan kunta

TIEDOTE: Wauto on vauhdittanut Tammelan nuorisotyötä elokuusta lähtien

TIEDOTE: Wauto on vauhdittanut Tammelan nuorisotyötä elokuusta lähtien

Tammelassa kiertänyt Walkers-auto eli “Wauto” on toiminut alle 18-vuotiaiden nuorten kohtaamispaikkana 16.8.2019 alkaen. Aseman lapset ry:n kanssa järjestetty hanke on tuonut nuoria yhteen toistensa ja aikuisten kanssa. Tammelan alueella Wauto on tavoittanut jo yli 500 nuorta.

Wauto liikkuu siellä missä nuoretkin

Tammelan kunnan nuorisotyöntekijä Maria Valta on luotsannut Wauto-hanketta. “Wauto on herättänyt paljon kiinnostusta nuorten keskuudessa. Olemme ajaneet pääosin kylätaloilla ja kouluilla, erityisesti Koulukeskuksen alueella. Tarkoituksena on ollut liikkua siellä missä nuoretkin”, Valta kertoo.
Wauto on liikkunut Tammelan kunnan alueella tiistaisin, keskiviikkoisin ja torstaisin. Toimintakertoja on ollut yhteensä 18. Niistä vain kahtena kertana ei ole kohdattu yhtään nuorta. Toimintaa on kertynyt yhteensä 49,5 tuntia.
Wauton toimintaperiaate perustuu matalan kynnyksen kohtaamiselle. Tarjolla on ollut mehua ja pullaa ja aikuisten juttuseuraa. “Wautolla nuoret ovat saaneet kertoa kiinnostuksen kohteistaan tai purkaa huoliaan. Wauto on ollut merkittävä tuki työssämme. Ja ennen kaikkea nuoret ovat tykänneet”, Valta kiittelee.

Apua vapaaehtoisilta

Nuorten ohella Wauton ympärille on syksyn aikana kokoontunut myös vanhempia, opettajia ja kunnan työntekijöitä. Lisäksi vapaaehtoiset ovat auttaneet pitämällä seuraa nuorille. “Ilman vapaaehtoisia tämä ei olisi ollut mahdollista lainkaan”, sanoo Wauto-toiminnasta vastaava Minna Lahtela, Aseman lapset ry:n toimintavastaava.
Lahtela koordinoi ympäri Suomen ulottuvaa Walkers on Wheels -hanketta, jonka osana Tammelan Wauto-hankekin on. Hanke on saanut rahoitusta Opetus- ja kulttuuriministeriöltä. Walkers-autojen toiminnan perustana on Motörisoitu nuorisotyö -verkosto, jossa jaetaan hyviä käytäntöjä ja kokemuksia sekä tehdään liikkuvaa nuorisotyötä tunnetuksi.

Hyvää palautetta nuorilta ja vanhemmilta

Maria Valta tunnistaa Wauto-hankkeen arvon Tammelan kaltaiselle kunnalle. Hänestä Wauton toimivuus näkyy erityisesti siinä, miten sillä tavoitetaan sellaisia nuoria, jotka eivät käy esimerkiksi Manttaalin nuorisotalolla. “Syksyn aikana nuoret ovat toivoneet nuorisopalveluja lähelleen, ja näin se onnistuu”, Valta toteaa.Ylipäätään Wautoon on suhtauduttu positiivisesti: “Palaute on ollut pelkästään hyvää, sekä nuorten että aikuisten osalta”, Maria Valta iloitsee.

Wautoon voi vielä tulla tutustumaan Koulukeskuksen piha-alueella 16.11. klo 19 ja 22.11. klo 18, Liikuntakeskuksen alueella 19.11. klo 18 ja Härkäpostin kahvion luona 26.11. klo 18. Wauto-hanke loppuu Tammelassa 30.11.2019.

Maria ValtaTammelan nuorisotyöntekijä
puh. 03-4120 408, 050 337 0173