TyöHäme aloittaa 1.1.2025
TyöHäme vastaa työllisyyspalveluista 1. tammikuuta 2025 alkaen. Hämeenlinna, Forssa, Hattula, Tammela, Jokioinen, Ypäjä ja Humppila muodostavat TyöHämeen työllisyysalueen, jossa Hämeenlinnan kaupunki toimii työvoimapalveluiden järjestämisen vastuukuntana. TE24-uudistus näkyy työllisyys- ja yrityspalveluiden yhteystietojen muutoksena TyöHämeen työllisyysalueella 2.1.2025 alkaen. Asiakkaan ei tarvitse olla erikseen yhteydessä uudistukseen liittyen, ja toimipisteet säilyvät ennallaan.
Vuoden alusta alkaen työllisyyspalveluista vastaa TyöHäme. TyöHämeen työllisyysalueen muodostavat Forssa, Hattula, Humppila, Hämeenlinna, Jokioinen, Tammela ja Ypäjä, työvoimapalveluiden järjestämisen vastuukuntanaan Hämeenlinnan kaupunki.
TE24-uudistuksen tavoitteena on luoda palvelurakenne, joka edistää parhaalla mahdollisella tavalla työntekijöiden nopeaa työllistymistä. Käytännössä tämä tarkoittaa, että valtion ylläpitämät TE-toimistot ja työllisyyden kuntakokeilut lakkaavat 31.12.2024. Työllisyyspalveluista tulee osa kunnan peruspalveluita.
TyöHämeessä asiointi
TyöHämeen toimipisteet tulevat säilymään tutuissa paikoissaan entisissä TE-toimiston tiloissa. Forssan toimipiste sijaitsee osoitteessa Hämeentie 7 ja Hämeenlinnan Höyrysahanraitti 1 D. TyöHämeen työntekijät tulevat tapaamaan asiakkaita toimipaikkojen lisäksi myös Forssan seudun kunnissa, niin ikään Tammelassa. Tarkemmat aikataulut ja muut yksityiskohdat päivittyvät myöhemmin.
TyöHämeen toimipisteiden aukioloajat
Hämeenlinna | Forssa | |
maanantai | 9-16 | 9-16 |
tiistai | 10-16 | 10-16 |
keskiviikko | 9-18 | 9-17 |
torstai | 9-16 | 9-16 |
perjantai | 9-15 | 9-15 |
Uudistuksessa valtiolta kunnille siirtyvät myös TE-toimiston työntekijät. Heidän yhteystietonsa tulevat muuttumaan. Jatkossa työllisyysalueen työntekijöiden sähköpostit ovat tyohame.fi- loppuisia.
Alle 30-vuotiaat asiakkaat saavat jatkossakin työllisyyspalvelut Ohjaamolta. Työmarkkinatorin Asiointi-palvelu toimii henkilö- ja työnantaja-asiakkaille. Asiakkaan ei tarvitse olla erikseen yhteydessä uudistukseen liittyen. Myös työnantajien tiedot löytyvät edelleen työvoimaviranomaisen asiakastietojärjestelmästä. Yrityksen ja työnantajan Oma asiointi -palvelu säilyy käytössä myös muutoksen jälkeen, ja sen kautta voi edelleen asioida sähköisesti.
Käyttökatko Työmarkkinatorin asiointipalvelussa
Työllisyyspalveluiden muutos aiheuttaa käyttökatkon Työmarkkinatorin asiointipalveluun. Palveluissa voi ilmetä erilaisia häiriöitä, käyttökatkoksia ja viivästyksiä muutoksen aikana, esimerkiksi maksut ja lausunnot voivat viivästyä ja asiakaspalvelu voi ruuhkautua. Mikäli asia ei ole kiireinen, yhteydenottoa TE-toimistoon tai työllisyyspalveluihin kannattaa välttää vuoden vaihteessa. Työntekijät tulevat tekemään kaikkensa, että asiakkaille koituisi siirtymästä mahdollisimman vähän haittaa.